10 September, 2009

'Ganyang Malaysia' pada fikiran aku...


Kali ni aku nak menulis sikit sebab semalam aku tertelan garam dan garam tu telah menyeksakan aku hingga aku terasa sedikit geram...Bab kali ni aku nak luahkan cerita tentang akhir-akhir ini media cetak dan elektronik menyentuh tentang hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia terjejas ekoran berbagai isu dari Pulau Sipadan, Blok Ambalat, Batik, Lagu Negaraku, dan yang terbaru tarian pendet.Aku rasa media di sana suka sangat memprovokasikan segala macam isu jika melibatkan Malaysia. Remeh!. Aku pun tak tahu sangat tarian menatang apa ni. Aku 'search' dalam Wikipedia tarian ni melambangkan penyambutan atas turunnya dewata ke alam dunia. Hebat bukan!. Senang cerita aku cakap persembahan dalam bentuk tarian upacara. Tak paham jugak? Susah jugak aku nak jelaskan kecuali dalam bahasa ibunda aku 'dok tahu gapo satu'!.

Sensasinya berita ni sampai rakyat dia orang dah keluarkan 'slogan haram bejadah 'GANYANG MALAYSIA'. Apa tu Ganyang?..Serang? Musnahkan?...fuhh! ganas lagi bunyinya pak!. Perlu diingat, kita ni dah banyak sangat membantu dia orang terutama masa Tsunami di Acheh dulu. Derma pakaian, makanan, duit dan macam-macam lagi. Sampai aku sendiri pun kena 3 hari dok asingkan pakaian dan kelengkapan lain masa di K.L dulu semata-mata hendak memberi yang terbaik kat dia orang. Membantu katakan...Aku bukannya nak mengungkit sangat tapi dia orang ni tak sedar ke dengan bantuan dari Kerajaan kita. Cuba kita kira berapa ramai Indon (boleh ke aku panggil Indon?..) bekerja tempat kita. Dari pelbagai sektor ada je muka dia orang. Jiran aku dulu pun pekerjanya Indon. Kat pasar Keramat, aku rasa dah macam aku ni di'ghaib'kan di tanah Jawa. Yang terbaru pulak dia orang nak mintak naikkan gaji kepada $800. Munasabah ke? Petang tadi aku tengok iklan kerja kosong di sebuah pasar raya - pekeja diperlukan. Perempuan gaji $500, Lelaki $550. Itu rakyat kita sendiri termasuk overtime!!!. Cisss!! Demand lebih pulak.

Bukan aku nak laga-lagakan mana-mana negara. Jangan salah sangka semua bangsa dalam dunia termasuk aku dan yang baca artikel ni datang dari mana? Asalnya tiada budaya tetapi peredaran masa dan budaya yang dihijrah. Bila aku selidik di internet, Wayang Kulit ada di Turki, India dan Thailand (aku suka guna nama Siam), Kuda Kepang asalnya dari tanah besar Arab…Jahpin dari Arab….manakala Keris telah lama wujud di seluruh Nusantara dari Tanah Arab…Benda-benda ni bukannya dari dia orang. Yang dok sibuk kilat sambar menyambar ditambah dengan ribut aku sendiri pun tak paham. Tanya diri kembali adakah dangdut itu asal dari Indonesia atau Irama Hindustani yang dicuri ketika tahun akhir 60an waktu filem hindustani top zamannya di Malaysia dan Indonesia. Semua ni pengaruh budaya la...Turki, Arab, India tak ada pun nak bising-bising...Kalau tak silap aku, statistik jenayah kat Malaysia ni 70% datangnya dari warga Indonesia. tapi tak ada pulak kita nak huru-harakan rakyat dia orang. Ahhh...malas aku nak cakap lebih-lebih, aku dah menyampah! Itu belum aku sentuh bab bakar bendera kita...hati aku ni macam dicincang-cincang...pedih!. Apa pun seminggu dua ni aku memekakkan telinga, memejamkan mata tak nak dengar radio dan TV sebab banyak sangat bahasa Indon...bercakap jangan ikut emosi...sekali lagi aku nak ingatkan, bukan aku nak laga-lagakan mana-mana negara. Yang terbaik cuba bawa berbincang apa yang tak kena...Lu fikirlah sendiri....

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama10.9.09

    Apa kita nak takut sangt dengan Indonesia. Kita ada kekuatan..dia orang gertak je lebih.

    BalasPadam
  2. berfikirkah mereka??
    @mereka telah hilang akal??

    BalasPadam

Cadangan/komen: